Certot

Gadis Selendang

Hasil nukilan Naufal 5 B 1 year agoFiksyen 27


Lani Dania adalah anak sulung daripada lapan beradik. Sekarang umurnya sudah 16 tahun. Cita-citanya adalah untuk menjadi seorang gadis Youtube selendang seperti bintang selendang Youtube iaitu Carina. Padahal dia adalah daripada golongan yang miskin. Ayahnya sudah meninggal sewaktu umurnya empat tahun lagi .Dia juga terpaksa bekerja susah demi keluarga, kadang-kadang kerjanya menebang pokok dan semuanya adalah kerja-kerja berat!

Pada suatu hari, Liana sedang membuat kerja sekolah yang diberi oleh cikgu Sofia. Tiba-tiba ibunya, Puan Zalehah menyuruhnya ke pekan kampung bagi memebeli senarai makanan bagi memasak untuk kesemua lapan anaknya. Walaupun susah, tetapi bolehlah juga cukup-cukup makan.

“Lani, tolong ibu ke pekan kampung itu dan tolong belikan barang dalam senarai itu. Kalau tak jumpa, tanya Kak Maya kerana dia tahu kesemua barang di kedai runcit itu. Ya, terima kasih tolong ibu.”

“Oh baiklah, saya akan beli jika, saya tidak tahu saya akan bertanya ke Kak Maya nanti, ibu.”

Sewaktu di pekan, Lani sedang berjalan hendak ke Pak Young Supermarket. Tiba-tiba dia ternampak satu poster serdang yang bewarna merah tua yang tertulis, mahu kerja sambilan di Kedai Wahidah Shawlistar. Terbuka untuk perempuan dan umur sekurang-kurangnya 17 tahun ke bawah sahaja. Kerja hanya pukul 12.00 pagi hingga ke pukul 6.30 petang bekerja untuk menjadi casher di Wahidah Shawlistar. Gaji adalah sebanyak RM 5,000 ringgit. JIka ada maklumat sila rujuk ke www.WahidahShawlistar/com. dan boleh telefon ke Misha Othman dan juga Raja Kamila.

“Malangnya aku tak ada telefon bimbit. Lagilah budak zaman sekarang sudah ada gajet senndiri daru umur tujuh tahun ada telefon peribadi sendiri,” ujar Lani dengan muka yang sedih.

“Hari ini adalah hari pembukaan di Wahidah Shawlistar. Kelihatan wajah Lani sudah gementar dengan melihat penaja Wahidah Shawlistar iaitu Datin Mawar Kasturi binti Datuk Abdul Aziz zattar.

“Okey, sila berikan nama awak dan juga apa yang perwatakan yang awak mahu,” kata seorang wanita ke arah Lani.

“Nama saya Lani Dania dan tujuan saya bekerja di Wahidah Shawlistar adalah untuk membantu keluarga saya dalam kesusahan. Saya mahukan perwatakan untuk menjadi staff selendang bekerja di online.

“Wah, memang kami sukakan pekerja yang mahu bekerja di staf Wahidah Shawlistar online kerana jarang orang perempuan yang lain mahu bekerja seperti kamu ini,” puji Datin MIsha Othman dengan bertepuk tangan.

Hari ini, Lani bekerja untuk kali pertama bekerja di Wahidah Shawlistar. Dan juga sekarang Lani bangun awal pagi. Sebelum awal pukul 7.00 pagi sudah bangun padahal dia bekerja pukul 12.00, tapi tetap bangun awal.

“Selamat datang Lani untuk kali pertama. Awak boleh duduk di sebelah Ayu. Ayu jika Lani tidak faham tolong tunjuk ajarkan dia ya.”

“Hai, saya Ayu selamat datang kali pertama bekerja di sini. Lama-kelamaan berkawan dengan Ayu sudah Lani mendapat pangkat yang lebih besar yang diberi Datin MIsha Othman.”

Meskipun minat Lani adalah mahu membelek selendang untuk Youtube, tapi dia bekerja di pihak selendang Eklusif!

Juga daripada penulis ini:

Cerita lain: